ایران ملک
ایران ملک
مقایسه ایزوگام و قیرگونی

مقایسه ایزوگام و قیرگونی

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در روش نصب:

از جمله معیارهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی، تفاوت روش نصب آن‌هاست. نصب ایزوگام به مراتب ساده‌تر از نصب قیرگونی می باشد. با در اختیار داشتن ایزوگام، مواد چسبی و زیر ساز مخصوص و مشعل مخصوص نصب ایزوگام، می‌توان به سادگی ایزوگام را نصب کرد

در هنگام نصب ایزوگام به اندازه نصب قیرگونی، محیط اطراف کثیف نخواهد شد، و همین امر در مقایسه ایزوگام قیرگونی، نکته مثبتی می باشد که می‌تواند موجب افزایش مصرف ایزوگام گردد.

مقایسه در تعداد لایه‌ها:

یکی از نکاتی که باید در مقایسه ایزوگام و قیرگونی به آن توجه نمود، تعداد لایه‌های تشکیل‌دهنده آن‌هاست. اصولاً برای کارآمد کردن قیرگونی، تعداد لایه‌های آن را افزایش می‌دهند. برای مثال، انواع مختلف قیرگونی شامل موارد زیر می‌گردد:

  1. قیرگونی سه لایه قیر و دو لایه گونی.
  2. قیرگونی دو لایه قیر و یک لایه گونی.
  3. قیرگونی سه لایه قیر به همراه گونی درجه یک.
ایزوگام

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در قیمت:

یکی از معیارهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی، قیمت این دو محصول می باشد. قیمت ایزوگام نسبت به قیمت قیرگونی ارزان‌تر می باشد؛ البته قیمت قیرگونی و قیمت ایزوگام با توجه به نوع آن‌ها، تعداد لایه‌ها و مواد اضافی که در هنگام نصب به آن‌ها اضافه می‌کنند( مانند آسفالت، رزین، چسب‌های مخصوص و…) متفاوت می گردد.

مقایسه در وزن:

اگر بخواهیم به مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقدار وزن آن‌ها بپردازیم، باید به ضخامت و تعداد لایه‌ها و مواد به کار رفته در این دو مواد توجه کنیم. به صورت کلی ایزوگام سبک‌تر از قیرگونی، و ضخامت کمتری نسب به قیرگونی دارد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در میزان مقاومت در برابر رطوبت:

از جمله مهم‌ترین معیارهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی، توجه به مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت می باشد. علت اصلی ایزوگام کشی و استفاده از قیرگونی در ساختمان‌ها، جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون ساختمان و لایه‌های ساختمانی و مصالح می باشد. مقاومت ایزوگام در برابر رطوبت نسبت به قیرگونی بیشتر است.

به علت وجود گونی و لایه‌های الیافی در قیرگونی، امکان پوسیدگی این لایه‌ها پس از نفوذ رطوبت و آب درون آن‌ها، وجود خواهد داشت. امکان خراب شدن ایزوگام هم پس از مدتی وجود خواهد داشت، اما با انتخاب ایزوگام مرغوب و توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن (می‌توان از فروشنده اطلاعات لازم را کسب کرد)، می‌توانید مدت زمان بیشتری از ایزوگام استفاده نمایید.

قیرگونی

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در تمیزکاری:

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، به علت ساده‌تر بودن نصب ایزوگام، محیط اطراف کمتر کثیف خواهد شد، در صورتی که نصب قیرگونی مراحل بیشتری داشته و موجب کثیف شدن محیط نیز می گردد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقدار هزینه نصب:

هزینه نصب ایزوگام نسبت به قیرگونی بیشتر می باشد اما در مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقدار هزینه نصب باید خاطر نشان کنیم که هر چند هزینه نصب ایزوگام بالاتر اما هزینه خرید آن کمتر از هزینه خرید قیرگونی است، و مقاومت ایزوگام در برابر نم و رطوبت به مراتب بیشتر از قیرگونی می باشد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقاومت در برابر خورشید:

معیار دیگر مقایسه ایزوگام و قیرگونی، میزان مقاومت آن‌ها در برابر خورشید می باشد. محیط بیرونی یک ساختمان و به ویژه سقف آن، در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند

به همین دلیل، این مسئله بسیار مهم است، که این مواد در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاوم باشند. قیر ماده‌ای است که در برابر گرما از خود واکنش نشان می‌دهد و نرم می‌گردد. به همین علت هم، برای نصب این مصالح از گرما و مشعل استفاده می‌کنند، زیرا قسمت نرم شده آن‌ها به لایه اصلی سقف می‌چسبد و پس از خشک شدن محکم می‌ گردد.

 از قیر هم در قیرگونی و هم در ایزوگام استفاده می کنند، اما به علت ترکیباتی که در ایزوگام است، مقاومت ایزوگام در برابر نور خورشید، نسبت به قیرگونی بیشتر می باشد.

قیرگونی در برابر نور خورشید بیشتر واکنش نشان داده و نرم می‌شود. در نتیجه به مرور زمان، از عمر آن کاسته و زودتر خراب می‌گردد.

ایزوگام و قیرگونی

مقایسه در استفاده از حلال‌های مختلف:

معیار دیگری که باید در مقایسه ایزوگام و قیرگونی به آن اشاره کرد، امکان استفاده از حلال‌های مختلف و نوع واکنش این دو ماده در برابر آن‌ها می باشد. قیر نسبت به بسیاری از حلال‌های نفتی واکنش نشان می‌دهد و در آن‌ها حل می گردد. در صورتی که به علت وجود ترکیبات خاص در ایزوگام، مقاومت آن بیشتر از قیرگونی می باشد.

مقایسه در ضخامت:

در مقایسه ایزوگام و قیرگونی باید به تفاوت ضخامت آن‌ها با یکدیگر نیز اشاره کرد. ضخامت ایزوگام کمتر از قیرگونی می باشد. ضخامت بیشتر قیرگونی، نشان‌دهنده نکته مثبت و مقاومت بیشتر آن در هنگام مقایسه ایزوگام و قیرگونی، نیست؛ با پیشرفته‌تر شدن صنایع ممکن است از این ضخامت روز به روز کاسته شود اما در عین حال مقاومت محصول بیشتر گردد. پس ضخامت بیشتر در مقایسه ایزوگام و قیرگونی، مقایسه مفیدی نمی باشد.

مقایسه در میزان روندگی:

میزان روندگی قیرگونی به مراتب بیشتر از ایزوگام می باشد. به همین خاطر کار با آن در هنگام نصب سخت‌تر از استفاده از ایزوگام است. همین ویژگی باعث شده که سطح ساخت و ساز پس از نصب قیرگونی هموار و یک‌دست نباشد. به همین علت بهتر خواهد بود از قیرگونی برای سطوحی استفاده گردد که پس از نصب، روی آن پوشش دیگری قرار بگیرد.

به همین علت بهتر است از قیرگونی برای پوشش کف ساختمان استفاده کرد، و پس از نصب، بر روی آن سرامیک، کاشی و… کشیده شود. استفاده از ایزوگام در سقف و دیوارها و به طور کلی نقاطی که به چشم می‌آید، بیشتر توصیه می‌گردد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی

جمع‌بندی:

با توجه به نکات گفته شده،ایزوگام و قیرگونی هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی می باشند و به صورت کلی استفاده از ایزوگام به علت مقاوم‌تر بودن، بیشتر توصیه می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده، موارد دیگری نیز هستند که با رعایت آن‌ها، می‌توانید عمر ایزوگام و قیرگونی نصب شده را افزایش دهید، مواردی مانند:

  1. رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب.
  2. توجه به شرایط جوی زمان نصب و سرد و بارانی نبودن هوا.
  3. انجام مراحل نصب با دقت و به صورت متوالی.
  4. توجه به جنس و سایز ایزوگام و قیرگونی پشت بام.
  5. انتخاب مناسب‌ترین ایزوگام یا قیرگونی برحسب شرایط ساختمان و شرایط اقلیمی.
  6. مراقبت از ایزوگام و قیرگونی پشت بام بعد از نصب.
  7. بررسی دوره‌ای میزان مقاومت ایزوگام و قیرگونی پشت بام.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *