ایران ملک
ایران ملک
برقکاری و سیم کشی

برقکاری و سیم کشی ساختمان

خدمات برقکاری و سیم کشی ساختمان:

برقکاری به مجموعه ای از فرآیندها که توسط برقکار ساختمان انجام می گیرد، اطلاق می گردد. همچنین به اجرا و تعمیرات برق ساختمان که به کارهای مرتبط با سیم کشی، نصب انواع سرپیچ ها لامپ ها و روشنایی ها، کلیدپریز و لوازم برقی و کلیه تجهیزات الکتریکی ساختمان ها ختم می گردد، برق کاری می گویند.

در واقع برق کاری همه انواع کارهای مرتبط با سیستم برقی ساختمان، از جمله: نقشه کشی برق و نصب و تعویض انواع فیوز و محافظ جان و کنتاکتور و تایمر گرفته تا جابجایی و تعبیه محل کلید و پریز برق، اضافه کردن انشعاب کلید و پریز یا نصب کلید و پریز لمسی، رفع اتصالی تابلو برق و جعبه فیوز، نصب و تعویض تابلو برق و جابجایی جعبه تقسیم برق، نصب آیفون و تعمیر آن، سیم کشی لوستر و … را در بر می گیرد.

سیم کشی

اگر به هر دلیلی کوچک ترین اشتباهی در برق کشی ساختمان صورت بگیرد، ساکنین تا زمانی که در آن مکان زندگی  میکنند، برای استفاده از برق با زحمت زیادی مواجه می گردند.

سیم کشی ساختمان باید به متخصص این حرفه سپرده گردد، تا با تجربه و مهارت خود مکانی ایمن برای زندگی ساکنین فراهم کند. برقکاران حرفه ای از قوانین و استانداردهای لازم پیروی می نمایند و با بهترین کیفیت و قیمت مناسب راحتی و آسایش را برای سکونت در ساختمان به ارمغان خواهند آورد.

اهمیت برقکاری و سیم کشی اصولی:

در اهمیت سیم کشی درست ساختمان ذکر همین آمار بس که نزدیک به 40% آتش سوزی های رخ داده در ساختمان های مختلف، از سیم کشی نادرست و غیراستاندارد ناشی می شوند. سیم کشی درست و برقکاری حرفه ای نه تنها می تواند ضریب خطر را در چنین مواردی به شدت کاهش دهد. بلکه احتمال وارد آمدن خسارت های مستقیم و غیرمستقیم به ساختمان و وسایل قرار گرفته در آن را کاهش می دهد.

علاوه بر سیم کشی غلط، مکان یابی اشتباه کلیدها و پریزهای برق، رفع اتصالی غیر حرفه ای و … از جمله مواردی می باشد که ساکنین ساختمان را با مشکلات زیادی روبرو خواهد نمود.

سیم کشی ساختمان

قوانین مهم در برق کشی ساختمان:

از جمله قوانینی که در برق کشی ساختمان مورد توجه اند به شرح زیر است:

رعایت ظرفیت استاندارد فیوزها

فیوزها برای مصارف مختلف در قسمت های گوناگون ساختمان نصب می شوند. در برق کشی باید به این نکته توجه کرد که فیوزها با ظرفیت استاندارد انتخاب گردند.

برای مثال ظرفیت فیوز روشنایی 10 آمپر، فیوز پریزها 16 آمپر، فیوز کنتور 25 آمپر و فیوز اصلی ساختمان 20 آمپر است.

توجه به مکان قرارگیری وسایل برقی

یک برق کار حرفه ای می داند وسایل برقی در چه قسمت هایی از ساختمان قرار می گیرند، بنابراین طبق تصور ذهنی خود اقدام به سیم کشی می نماید.

مکان هایی که لباس شویی، اجاق گاز، پکیج، هود، یخچال و سایر وسایل در آنجا قرار می گیرند باید به پریز دسترسی داشته باشند.

صاحب خانه باید بدون زحمت از وسایل برقی خود استفاده نماید، از این رو در نظرگرفتن مکان قرارگیری این وسایل بسیار مهم می باشد. تعداد پریزها باید به اندازه ای باشد که به سیم های رابط نیازی نباشد.

برقکاری

رعایت فاصله در سیم کشی

در هنگام برقکاری باید یکسری فاصله بین سیم ها رعایت گردد. برای مثال فاصله پریزها از کف باید 30 الی 40 سانتی متر و فاصله کلیدها از کف باید 110 الی 120 سانتی متر باشد.

آویزهای لامپ نیز باید از سقف حدود 30 الی 50 سانتی متر فاصله داشته باشند. یک برقکار با این فاصله ها آشناست و آن ها را در حین کار خود رعایت خواهد نمود.

رعایت استاندارد سطح مقطع سیم ها

سطح مقطع سیم های مورد استفاده برای روشنایی 1/5 میلی متر، سیم های پریز 2/5 میلی متر، سیم های اصلی برق 4 میلی متر، سیم های کولر آبی 2/5 میلی متر و سیم های کولر آبی 4 میلی متر است.

سیم کشی

انتخاب انشعاب های مناسب

در برق کشی ساختمان انشعاب کنتور باید دارای ظرفیت کافی باشد، تا در صورت افزایش ناگهانی بار الکتریکی در منازل، ولتاژ برق افت پیدا نکند و یا وسایل حفاظتی قطع نگردند.

تعداد انشعاب های داخلی نیز باید به گونه ای انتخاب گردد. تا در صورت سوختن یک فیوز، کل ساختمان خاموش نگردد. اگر تعداد انشعاب ها بیشتر باشد ضریب اطمینان بالاتر می رود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *