ایران ملک
ایران ملک
سبک مدرن

سبک مدرن در معماری و نکات مهم در طراحی آن

نکات مهم در طراحی سبک مدرن:

سبک مدرن و دانستن نکات مهم در طراحی آن، رسیدن به یک نتیجه شگفت انگیز در دکوراسیون داخلی را به همراه دارد.  با ما همراخه باشید، در ادامه به بررسی ان میپردازیم.

در ابتدا برای درک بهتر دکوراسیون مدرن، باید به بررسی معنی کلی کلمه این کلمه و پیدایش دکوراسیون مدرن بپردازیم. که در ادامه مطلب میتوانید آن را بخوانید.

نورپردازی در سبک مدرن

در حالت کلی، برای این دکوراسیون، از نورهای توکار سقفی برای تامین نور عمومی فضا، استفاده می شود. البته می توان چراغ آویز، یا دیوارکوب نیز نصب نمود. اما باید توجه داشت؛ که طراحی آن ها باید ساده و با استفاده از خطوط صاف و شکل های هندسی باشد.

به عبارت دیگر؛ می توان، از یک نوپردازی پراکنده، و یا در اصطلاح طراحان از نورپردازی به صورت اسپات‌ لایت، استفاده نمود. یا برای کاهش کنتراست نور در فضا، و دلنشین تر شدن فضا، از لامپ های هالوژنی استفاده کرد.البته اگر نیاز باشد؛ که در قسمتی از فضا نور به صورت متمرکز وجود داشته باشد؛ می توان، از آباژور ها استفاده نمود. که البته سبک آباژوری که استفاده می شود؛ باید با سبک مدرن تناسب داشته باشد. 

البته لازم به ذکر است که بیشترین استفاده از نور طبیعی در روز، از مهمترین نکات طراحی در این سبک میباشد. در نتیجه پرده در این سبک کارایی ندارد. و در طول روز، نور منازل مدرن از محیط بیرون، و از پنجره های بزرگ وارد فضا می شود.

نورپردازی سبک مدرن

اشکال در سبک مدرن

یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون مدرن، اشکال است. و معمولاً در این طراحی، از شکل های هندسی ساده تر مثل مستطیل یا مربع استفاده می شود. و یا اگر تمایل به استفاده از منحنی ها باشد. از منحنی های نرم و خطوط صاف و مستقیم و صفحات شبکه‌ ای، در طراحی داخلی مدرن استفاده میگردد. همچنین شکل های بیضی و دایره ای مانند هم می توانند؛ کاربرد زیادی در این طراحی داخلی ایفا کند.

دکوراسیون-اداری-مدرن

رنگ در سبک مدرن

در این نوع طراحی، رنگ‌های خنثی و گاهی تیره، نیز یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون هستند. رنگ‌های تیره باعث ایجاد سبکی ویژه و خاص میشود. و از فاکتورهای مهم ایجاد دکوراسیون مدرن هستد.

همچنین اصولا از یک رنگ خنثی، یا مات در طراحی استفاده میگردد. برای مثال استفاده از رنگ سفید، یا طوسی، و یا خاکستری از بهترین گزینه ها برای طراحی دکوراسیون مدرن است.

یکی دیگر از ویژگی که این سبک دارد، این است؛ که در ترکیب رنگ‌های این سبک دکوراسیون قوانین زیادی ندارد. و می‌توانید، هر رنگی را با هم ترکیب کنید. یا به عبارت دیگر، بیشتر رنگ ها با این سبک هماهنگ میباشند. رنگ‌های آبی روشن٬ بنفش، سبز و نارنجی به انسان آرامش روحی و جسمی می‌دهند. که کاملا متناسب با این سبک میباشد.

decor-modrn

مصالح و متریال در سبک مدرن

در این سبک از مواد و مصالح مختلفی استفاده میگردد. که دو نمونه از رایج ترین این موارد چوب و پلاستیک است. اصولا طراحان روی چوب های طبیعی، از پوشش مات رنگی استفاده می‌ کنند؛ تا رگه هایی که در روی چوب وجود دارند، محو شوند. البته بعضی دیگر از طراحان معتقدند، که باید از چوب های طبیعی به شکل دست نخورده استفاده شود. تا به عنوان یک عنصر ارگانیک در فضا، جلوه خاصی به آن ببخشد.

البته از دیگر مواد و مصالحی که در فضاهای داخلی این سبک از آن استفاده می کنند فلزات براقی مانند استیل ضد زنگ است که  معمولاً در آشپزخانه هایی با سبک مدرن بیشتر وسیله ها استیل هستند.همچنین برای اکسسوری های دکوراسیون مثل بدنه لوستر یا آباژور یا صندلی و میز هم از فلزات براقی مانند استیل استفاده می شود ، که در کنار این ها برای سطوح صاف مثل سطح روی میز و غیره از شیشه و پلاستیک و یا چوب کمک می گیرند.

نوع  متریال  مصرفی که در کف پوش ساختمان مانند کفپوش پذیرایی و کفپوش آشپزخانه استفاده می شود، اصولا از نوع براق مثل وینیل، پارکت یا سنگ است. یا می توانید از سرامیک ها برای کفپوش استفاده نمود.

سبک مدرن

فضای پلان باز در سبک مدرن

باید توجه داشته باشید؛ که در معماری داخلی مدرن، طراحی پلان باز کاربرد فراوانی دارد. و فضاهای مختلف را به جای دیوار، باید با کف پوش ها، پارتیشن، نورپردازی سقف و مبلمان، از همدیگر تفکیک کنید.

با دقت به پلان و دیوارهای به کار رفته، در فضای مورد نظر، میتوانید؛ اگر دیوارهای کاذبی دارید، که بخش های اصلی را از هم جدا کردند؛ در صورت امکان آن ها را حدف نمایید.

دکوراسیون مدرن

نوع پنجره ها در سبک مدرن

یکی دیگر، از ویژگی‌های اصلی در طراحی سبک دکوراسیون مدرن، پنجره‌های بزرگ هستند. یا به عبارت دیگر خانه‌های مدرن، فضاهای داخلی را بیرون برده؛ و همینطور برعکس آن، فضاهای خارجی را به داخل منزل می‌آورند. که علت این عبارت عجیب، به دلیل استفاده از در و پنجره‌های بزرگ در خانه‌های به سبک مدرن میباشد. که باعث می‌شود؛ به راحتی از داخل خانه بیرون را مشاهده نمود .

همینطور که گفته شد؛ نور اصلی در روز در این سبک طراحی بسیار حائز اهمیت میباشد. پس با داشتن پنچره های بزرگ به این موضوع کمک شایانی میشود.در نتیجه پنجره‌ها را بدون پرده بگذارید. یا نورگیر سقفی قرار بدهید.

شاید در نگاه اول پنجره‌ها تأثیر زیادی در فضای مدرن نداشته باشند. اما هر چه اندازه و سایز پنجره‌ها رشد می‌کند. فضای مورد نظر بیشتر به سمت مدرنیته بودن متمایل می‌شود.

قفسه های توکار و مخفی در سبک مدرن

قفسه های توکار یکی از بهترین راه کارها، برای فضاهای کوچک، به منظور ایجاد جلوه منظم و مرتب دکوراسیون مدرن می باشند. البته تا حد الممکن، باید وسایل داخل قفسه ها در دکوراسیون مدرن، دیده نشود. پس آن ها باید به صورت مخفی یا درب دار ساخته شود.

چیدمان در سبک مدرن

بهتر است؛ از فرم های ال شکل و یا دایره و نیم دایره، برای چیدمان دکوراسیون داخلی خانه های مدرن استفاده کرد.

در سبک دکوراسیون مدرن، نیازی نیست؛ که تقارن در قسمت های مختلف خانه رعایت شود. چرا که رعایت کردن؛ تقارن مختص سبک کلاسیک است. همینطور اگر برای تکمیل فضا نیاز است؛ که از پرده ها استفاده کنید. حتما از پرده های ساده تک رنگ یا با رنگ های ملایم استفاده نمود. که از نظر دوخت و طراحی هم، ظاهر ساده ای دارند؛ و درخور سبک مدرن هستند.

دیزاینمدرن-منزل

مبلمان در سبک مدرن

سبک دکوراسیون مدرن، به دلیل وجود مبلمان و وسایل نوآورانه، بسیار منحصر به  فرد شناخته میشود. در همین راسته هنرمندان و طراحان مشهور بسیاری برای طراحی وسایل خانگی و مبلمان کوشیده‌ و مبلمان و وسایل فوق العاده زیبایی را طراحی کرده‌اند که به نوعی باعث تعریف سبک مدرن می‌شوند.

توجه دادشته باشید، که در این سبک، نباید فضای مورد نظر شلوغ باشد. و به همین دلیل نیز تعداد مبلمان استفاده شده؛ در آن بسیار کم است.

مبلمان اسفاده شده در سبک دکوراسیون مدرن، تنها در فرم‌های مورد نظر و بدون هیچ گونه خطوط خمیده و یا پیچیدگی ساخته شده، و جزییات اضافه ای همراه آن ها نخواهد بود.

چیزی که به زیبایی این سبک اضافه می‌کند؛ پارچه‌های سنگین و بافت داری، مانند کرباس و کشباف است. این پارچه‌ها که مخصوص دکوراسیون مدرن هستند؛ امروزه هم دوست داران زیادی دارند. اجزای دیگری که همراه مبلمان هستند، هم باید ساده بوده و وسایل اضافی نداشته باشند، همچنین کوسن‌ها هم باید دارای شکل‌های هندسی ساده باشند.

مبلمان مدرن
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *