ایران ملک
ایران ملک
سن بنا

سن بنا و دانستنی های آن

سن بنا :

یکی از موارد حائز اهمیت، در خرید ساختمان‌های مسکونی و تجاری، اطلاع از قدمت ساخت آن یا به عبارت دیگر سن بنا میباشد.

سن بنا، موضوع مهمی میباشد. که به ما نشان می‌دهد. بنای مورد نظر در چه زمانی ساخته ‌شد. و دوام آن چه میزان میباشد. اگر قبل از خرید هر نوع ساختمانی، به سن بنا توجه نگردد، خسارات و زیان‌های بی‌شماری، بر خریدار متحمل می‌شود.

بناهای کلنگی :

ساختمانی که قدمت ساخت زیادی دارد؛ در دسته بناهای کلنگی قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است، که بناهای کلنگی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. و باید خراب و از نو ساخته شوند. دانستن سن بنا، و نحوه تشخیص آن، تأثیر بسیار زیادی در معاملات ملکی دارد. هم‌چنین این موضوع، درگرفتن وام و تسهیلات بانکی، بسیار مؤثر میباشد.

عمر مفید ساختمان :

با گذشتن چند سال، از ساخت ساختمان، عوامل محیطی بسیاری روی آن تاثیر میگذارد. که موجب کاسته شدن ویژگی‌های منحصر به فرد، و خوب ساختمان می‌گردد.

هر چقدر این ویژگی‌های خوب کاسته شود، عمر مفید آن رو به اتمام میرود.

به تعریفی دیگر، تعداد سال‌هایی که یک ساختمان از لحاظ  ظاهری، ایمنی و استحکام دوام می‌آورد. عمر مفید یک ساختمان محسوب میشود. معمولا در کشور ما، عمر مفید یک ساختمان 30 سال است. که پس از گذشت 30 سال، ملک موردنظر ، در دسته ساختمان های کلنگی محسوب می‌شود.

ساختمان و سن آن

عوامل موثر بر کاهش عمر مفید ساختمان :

علاوه بر تغییرات محیطی و آب و هوا و گذر زمان، که جز عوامل غیر قابل گزیر هستند؛ عوامل انسانی نیز بر کاهش عمر مفید بنا تاثیر دارند. که عبارتند از:

  • استفاده از مصالح بی‌کیفیت
  • عدم رعایت نکات فنی
  • عدم نظارت روی روند انجام کار

اهمیت قدمت ساخت ملک هنگام خرید و فروش :

قیمت‌گذاری یک ملک، ارتباط مستقیمی با سن بنا دارد. در نتیجه محاسبه سن ساختمان، برای افرادی که قصد دارند، ملکی را خریداری نمایند. و یا به فروش برسانند، مهم و ضروری میباشد. چرا که نقش قابل توجهی، در تعین قیمت ملک مورد نظر ایفا می‌کند.

در کشور ما، عموماً ساختمان هایی که قدمت ساخت کمتری دارند. و به اصطلاح نوساز محسوب می‌شوند. به نسبت ساختمان‌های قدیمی، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

که البته این موضوع در اکثر موارد صادق نمیباشد. و لازم است، که بدانید، ساختمان‌هایی که سن آن‌ها بیشتر از دیگر ساختمان‌ها باشد. به ازای هر یک متر مربع، حداقل یک میلیون تومان گران‌تر هستند.

البته باید در نظر داشت، که همیشه و در تمامی نقاط یک شهر، این چنین نیست. و با توجه به محله‌ها، این تفاوت قیمت، نه تنها به این صورت وجود ندارد، بلکه ممکن است، کاملا برعکس هم شود.

نکته جالب این است، که در برخی از مناطق خاص شهری کشور، ساختمان‌هایی که قدمت آن‌ها بیش از ۵۰ سال و حتی بیشترمیباشد. نه تنها ارزانتر از خانه‌های نوساز نیست، بلکه گران‌تر نیز، خرید و فروش میشوند.

در نتیجه درهنگام خرید و فروش یک ملک، برای پیشگیری از ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده، روی قیمت ملک، دانستن عمر آن امری لازم و ضروری میباشد.

اهمیت قدمت ساخت ملک جهت اخذ وام :

از دیگر مواردی، که در آن محاسبه سن بنا برای افراد مهم و ضروری می‌شود، زمانی میباشد که صاحب ملک قصد دارد، از تسهیلات بانکی استفاده نماید.

بانک‌هایی که تسهیلات خرید مسکن را به مشتریان ارائه می‌دهد. شرایط و قوانینی را برای متقاضیان درنظر میگیرند. که یکی از آن‌ها، مشخص بودن سن ساختمان و یا همان قدمت ساخت آن میباشد.

برای مثال بانک مسکن، با توجه به سن ملک، تسهیلات متفاوتی را ارائه می‌دهد. این بانک دارای سه نوع تسهیلات، برای ساختمان‌های با سن ۱۵ سال، ۲۰ سال و ۲۰ تا ۲۵ سال میباشد.

پس توجه به این مهم، هنگام دریافت تسهیلات خرید مسکن نیز حائز اهمیت میباشد.

تاثیر سن بنا بر قیمت آن :

همانطورکه میدانید، مفید بودن سن بنا ۳۰ سال است. هرچه تعداد این سال‌ها کمتر باشد، در اصطلح ساختمان نوسازتر میباشد.

بسیاری از افراد ترجیحشان بر این است، که ساختمان نوساز را خریداری نمایند. چرا که با نوساز بودن ساختمان، اطمینان خاطری بیشتری در فرد ایجاد میشود، که با استفاده از تکنولوژی و ابزار حال حاضر ساخته شده است.

اما باید دانست، که نوساز بودن ساختمان تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آن خواهد داشت.

افرادی که توان مالی کمتر و محدودتری دارند، معمولا به دنبال ساختمان‌هایی با قدمت ساخت حداقل ده سال میباشند.همچنین ساختمان‌هایی که عمر آن‌ها بین ۱۰ الی ۱۵ سال میباشد، قیمت مناسب‌تری خواهند داشت.

لازم به ذکر است، به دلیل تورمات شدید در بازار مسکن، هیچ موقع ارزش ساختمان و یا بنایی بسیار ناچیز نخواهد شد.

کلام آخر :

خرید و فروش ساختمان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشاورین املاک، و سازنده‌های ساختمان‌ها میباشد. هر بنا ویژگی‌هایی مختص به خود را دارد، که مهم‌ترین آن‌ها سن بنا و یا قدمت ساخت آن میباشد. سن بنا درواقع، بیان کننده این میباشد، که در چه سالی اقدام به ساخت آن شده، و در چه زمانی سند خورده، و قابل بهره‌برداری بوده است.

هم‌چنین هر ساختمان بر اساس سنی که دارد، می‌تواند، تسهیلات ویژه‌ای از بانک نماید. انواع سن ساختمان عبارتند از:

  • سن واقعی
  • سن بهره‌برداری
  • سن سندی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. 0939****9335
    0939****9335 ۲ مرداد ۱۴۰۲ پاسخ

    مرسی از اطلاعت کاملتون.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *