ایران ملک
ایران ملک
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی، به ربات ها فکر می کنند. و تصور می کنند که منظور، همان ربات های بی احساسی هستند؛ که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند؛ و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است. 

اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی، هوش انسانی برای کامپیوتر است؛ و منظور از آن در واقع ماشینی است، که به گونه ای برنامه نویسی شده، که همانند انسان فکر کند؛ و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری، استدلال و درک.

هوش مصنوعی شاخه ی چه علمی است؟

هوش مصنوعی Artificial intelligence  شاخه‌ ای از علوم کامپیوتر است. که در آن به ساخت ماشین‌ هایی هوشمند، پرداخته می‌ شود. که مانند انسان‌ ها عمل می ‌کنند، و واکنش انجام می‌ دهند. یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌ دهد.

مصنوعی

هوش_مصنوعی در آینده‌ ای نه چندان دور، زندگی بیشتر انسان‌ ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد، که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است؛ ۴۷ درصد از کل جایگاه‌ های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰، به شکل اتوماسیون، و بدون حضور انسان انجام می‌ گیرند. همچنین برنامه‌ نویسان و مهندسان نرم‌ افزار در ۲۰ سال آینده، تنها ۸ درصد امکان اتوماسیون شغلشان وجود دارد.

محققین براین باوراند، که نهایتا مهندسان نرم‌ افزار روزی با برنامه‌ ای هوشمند جایگزین خواهند شد. برنامه ای که می ‌تواند کدها را خود کپی کند، بنویسد و آن‌ ها را بهبود بخشد.

تاریخچه:

شروع و سرچشمه هوش_مصنوعی، به سال های جنگ جهانی دوم بر می گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده می کردند. و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کدها برآمد. تورینگ به همراه تیمش ماشین bombe را ساختند؛ که enigma را رمز گشایی می کرد. هر دو ماشین enigma و bombe پایه های یادگیری ماشینی (machine learning) هستند. که یکی از شاخه های هوش مصنوعی یا همان Artificial intelligence می باشد.

هوش

تورینگ ماشینی را هوشمند می دانست، که بدون اینکه به انسان حس صحبت با ماشین را بدهد، با او ارتباط برقرار کند؛ و این مسئله پایه علم هوش مصنوعی است. یعنی ساخت ماشینی که همانند انسان فکر، تصمیم گیری و عمل کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *