ایران ملک
ایران ملک
تشخیص قدمت ساختمان

قدمت ساختمان را چگونه تشخیص دهیم ؟

نحوه تخمین قدمت ساخت بنا:

قدمت ساختمان را میتوان، از طروق مختلف مشخص نمود، که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:

پیگیری از شهرداری:

شهرداری‌ تمام اطلاعات و اسناد مربوط به ساخت خانه‌ها را در اختیار دارد. با مراجعه کردن به شهرداری و پی گیری توسط کارمندان آن، میتوان، از سالی که ملک ساخته‌ شده اطلاع یافت و سن آن را فهمید.

پرسش از بازرسان و نمایندگان محلی:

می‌توان از بازرس ساختمان محلی، درخواست نمایید، که هرگونه برنامه اجازه ساختمانی را که با آدرس خیابان شما در ارتباط است، مشاهده نماید، و قدمت ساختمان شما را تخمین بزند. لازم به ذکر است که این اسناد، برای بیشتر ساخت‌ و سازهای جدید و بازسازی لازم میباشد، و می‌توان در مورد هر گونه تغییر عمده‌ای که در سازه ایجاد گردیده ، به شما اطلاع دهد.

بررسی قسمت‌های مختلف درون ملک برای دانستن سن ساختمان:

داخل توالت را بررسی نمایید، چرا که توالت‌ها معمولاً درست، پس از ساخت‌وساز نصب می‌شوند،  وتولیدکنندگان توالت معمولاً در سالی که توالت ساخته می‌شود، داخل مخازن یا درب‌ها را تمبر می‌زنند.

سایر روش ها:

  1. با دریافت سوابق سرشماری می‌توان ثابت نمود، که ملک در زمان انجام سرشماری وجود داشته است، و یا خیر.
  2. با استفاده از یک معمار می‌توانید، بر چوب، گچ، ملات و رنگ آن استفاده شده، در ملک مطالعه کرده و سن بنا را تخمین زد.
  3. قطعات آلومینیومی در پنجره‌های با روکش حرارتی، اغلب دارای برچسب سال تولید میباشد، که حداقل می‌تواند تاریخ تقریبی نصب را تخمین زد.
  4. گاهی توری‌های فاضلاب با سالی که تولید میگردند، مُهر می‌شوند، که ممکن است سن بنا را نمایش دهد.
قدمت ساخت

روش‌ های محاسبه اصولی قدمت ساخت ملک :

با توجه به نکاتی که بیان شد، علت مهم بودن محاسبه سن بنا مشخص میشود.

اما اکنون سوال این است کارشناسان عمر یک ساختمان را مطابق با چه راه‌ها و روش‌هایی تایین میکنند؟

برای پاسخ به این سوال روش‌های مختلفی از سوی کارشناسان مسکن و فعالان صنعت ساخت و ساز ارائه گردیده است که در ادامه به بیان مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

سن واقعی ساختمان:

مسئله مهم در مورد این امر، اتفاق نظر اکثر کارشناسان در صنعت ساختمان‌سازی، و فعالان حاضر در این حوزه در روش تعیین سن واقعی ساختمان میباشد.

در واقع  آن‌ها معتقدند، برای تشخیص سن واقعی ساختمان، فقط کافی است، از زمان پی‌ریزی اولیه آن، و تشکیل فونداسیون اطلاع یافت.چرا که با محاسبه این دو زمان، به راحتی می‌توان سن واقعی ساختمان را مشخص نمود.  با استفاده از تاریخ صدور جواز، یا تاریخ اخذ پروانه ساختمانی، زمان پی‌ریزی اولیه و تشکیل فونداسیون مشخص میگردد.

سن بهره برداری ساختمان:

 از دیگر مبناهایی که هنگام تعیین سن واقعی ساختمان مورد توجه است، مشخص شدن سن بهره‌برداری ساختمان میباشد.

برای محاسبه سن بهره  ‌برداری ساختمان لازم است، که زمان صادر شدن اسناد پایان کار، سند قطعی ملک و صورت مجلس تفکیکی مورد مطالعه قرار بگیرد.

چرا که با آگاهی از این زمان، می‌توان سن سند ساختمان را محاسبه نمود.

سن سندی و سن بهره‌برداری نیز معمولا هنگام قیمت‌گذاری ملک، برای خرید و فروش ملک مورد استفاده، قرار خواهد گرفت.

برای اطلاع از این مسئله، افرادی که تصمیم بر خرید ملکی را دارند، باید از فروشنده کپی پروانه ساختمانی را درخواست نمایند.

همچنین مقایسه تاریخ پروانه ساختمانی، با تاریخ انشعابات ساختمان، راهکاری برای مشخص نمودن سن سندی ساختمان میباشد. وجود فاصله زیاد بین تاریخ انشعابات ساختمان، با پروانه ساختمانی، قابل قبول بودن سن سندی و سن بهره‌برداری ساختمان را زیر سوال میبرد.

مشاهده قبض برق ساختمان:

یکی از کارآمدترین و ساده ترین روش‌های محاسبه قدمت ساختمان و یا سن بنا، مشاهده قبض برق میباشد. همان‌گونه که می‌دانید، تاریخ نصب کنتور در قسمت مشخصات قبض برق، درج میگردد. کارشناسان دقت آن را ۹۰ درصد میدانند.

در حقیقت تاریخ نصب کنتور، برابر با تاریخ اتمام پروژه ساخت ملک میباشد. بدین معنی که مورد بهره ‌برداری قرار گرفته است. لازم به ذکر است، که نباید موارد خاص را در بروز خطای تاریخ دقیق نصب کنتور نادیده گرفت.

البته در سال‌های اخیر، امکان قابل توجهی از سوی شرکت توزیع برق تهران، برای مردم ایجاد گردیده است.

این شرکت سایتی را به مشترکین معرفی نموده، تا با مراجعه به آن و وارد کردن شناسه قبض، رمز رایانه یا شماره پرونده، اطلاعات کلی را در مورد نام مالک، تاریخ قرارداد، تاریخ و تعداد کنتورهای تعویض شده، تاریخ اولین نصب، مبلغ بدهی، صورت حساب‌ها، نوع کنتور و … دریافت نمایند.

روش جدید برای تشخیص سن بنا:

امروزه فروشندگان ساختمانی برای اینکه املاک خود را، بفروش برسانند،  تبلیغات گسترده ای، در انواع سایت‌ها و روزنامه‌ها انجام می‌دهند.

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان، مشتری مورد نظر خود را به‌ سرعت پیدا نمود، درج ویژگی‌ها و تسهیلات ساختمان در آگهی‌ها میباشد.

هم‌چنین فروشندگان، در این آگهی‌ها، قدمت ساختمان موردنظر را ذکر مینمایند.

افت قیمت ساختمان

کلام آخر:

 توجه به قدمت ساختمان و سن آن، در خرید و فروش انواع ساختمان، و قیمت آن بسیار مهم بوده است، و بی‌توجهی به آن خسارات زیادی، به خریداران و فروشندگان آن وارد مینماید.

همچنین شما میتوانید، با شرکت ایران ملک از انواع خدمات ملکی،اعم از خرید و فروش،بازسازی ساختمان، ساخت و ساز و… با خیالی آسوده و امن بهره مند شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، و یا مشاوره رایگان، با شماره 76295600_۰۲۱ و یا شماره واتس آپ 09331003696 تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *