ایران ملک
ایران ملک
استعلام ثبتی

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی:

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از قرارداد های خرید و فروش ملک در اجرا به مشکلات مختلفی برمی خورد. به طور مثال فروشنده ملکی را به خریدار واگذار می نماید، اما بعد از معامله مشخص می شود که ملک مذبور در رهن بانک بوده است. یا فروشنده حق واگذاری ملک را نداشته و ممنوع المعامله بوده است.

پرونده‌های زیادی وجود دارد که در آنها هویت مالک جعلی بوده. یا سند ارائه کرده توسط فروشنده، متعلق به ملکی غیر از ملک مورد معامله بوده است.

پیگیری و حل و فصل این قسم از دعاوی در مراجع قضایی، به دلیل زیاد بودن این قبیل پرونده ها زمان بر و مستلزم پرداخت هزینه های مالی زیادی می باشد. و بعضا به دلیل نقص مدارک و یا عدم دسترسی به فروشنده، نتیجه مطلوب از پیگیری قانونی حاصل نمی شود.

مراحل گرفتن استعلامات:

هر زمان اراده کردیم که ملکی را خریداری کنیم از فروشنده بخواهیم، با در دست داشتن اصل سند ملک به دفترخانه اسناد رسمی رجوع کرده؛ و درخواست استعلام رسمی بنماید.

بعد از آنکه دفترخانه مدارک را بررسی کرد، از طریق سیستم قضایی اقدام به اخذ استعلام از اداره محترم ثبت اسناد می نماید.

استعلامات ثبت

در پاسخ استعلام ثبتی مشخص می شود که مالکین سابق ملک چه کسانی بوده اند. و مالکیت ملک از ابتدا بین چه اشخاصی و با توجه به چه دلایلی انتقال پیدا کرده است. همچنین مشخص می شود که اکنون ملک در چه شرایط ثبتی قرار دارد؛ و آیا محیا انتقال به غیر می باشد یا بنا به هر دلیلی نقل و انتقال آن از لحاظ قانونی مجاز نمی باشد.

همچنین در پاسخ استعلام به این موضوع اشاره می شود که شخص فروشنده نیز حق انجام معاملات ملکی را دارد. یا به هر دلیلی از جمله دستور قضایی انجام معامله برای ایشان ممکن نمی باشد.

گرفتن اطلاعات در مورد ملک فقط توسط خود مالک، وکیل قانونی مالک یا با حکم قضایی امکان پذیر است.

استعلام

انواع استعلام آنلاین سند ملک:

بسیاری از استعلامات باید به صورت حضوری و توسط شخص صاحب سند صورت بگیرد. ولی استعلاماتی دیگری هم وجود دارند که می تواند بصورت آنلاین و از سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گرفت.

مدت زمان لازم برای استعلام سند ملک:

به طور میانگین استعلامات شهرداری نهایتا ۲ روز، استعلامات ثبت ۱ روز، استعلامات دارایی ۱ هفته تا ۱۰روز نیازمند زمان است.

استعلام ملک

استعلام مطابقت ملک با پلاک ثبتی:

یکی از بهترین روش‌ هایی که می توان با آن، از صحت اسنادی که مالک ارائه کرده، مطمئن ‌شد، استعلام سند مالکیت با پلاک ثبتی از شهرداری است.

برای این کار با مراجعه به سایت شهرداری هر شهر می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد املاک و ساختمان های آن شهر پیدا کنید.

کلام آخر:

امیدواریم این مطلب برای شما مفید فایده واقع شود؛ و به یاد داشته باشید، چون در بازار مسکن مبالغ بالایی جابه جا می شود، سودجویان را به سمت خود جذب می کند و امکان کلاه برداری در این حوزه بسیار زیاد است.

پس با دقت و حوصله و داشتن اطلاعات کامل در این بازار اقدام به خرید و فروش نمایید. و همواره از کمک مشاورین خبره در این زمینه استفاده نمایید.

تیم شرکت ایران ملک در حوزه کاری خود در منطقه پردیس آماده خدمت رسانی به شما عزیزان بوده. و شما را در کلیه مراحل خرید و فروش همراهی می کنند تا معامله ای امن و با خیال آسوده را تجربه نمایید.

استعلام
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *