ایران ملک

برج میلاد

وبلاگ

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ 307 بازدید
ایران ملک
برج میلاد

برج میلاد

تاریخچه برج میلاد :

درخصوص پیشینه طراحی و ساخت برج میلاد، نظریه های متفاوتی وجود دارد. که به‌ اعتقاد برخی مدت زمانی ایده ساخت برج میلاد به سال‌های قبل از انقلاب بر‌گردد. و بر این باورند ردپای ساخت یک برج مخابراتی، البته نه به‌ سبک امروزی، در پروژه‌های ساخت ‌و‌ ساز شهری دوران پهلوی دوم وجود دارد. در حقیقت میگویند، که ساخت برج مخابراتی بخشی از پروژه عظیمی با وسعت ۵ میلیون مترمربع بود، که این پروژه با نام شهستان پهلوی شناخته میشد.

 

البته نظریه دیگری، معرفی پروژه ساخت این برج را بعد از انقلاب میدانند، که مربوط به دهه هفتاد میباشد. در حقیقت بعد از مطرح‌شدن ایده ساخت یک نماد برای معرفی شهر تهران، کارهای اولیه آن که تحقیقات میدانی درخصوص یافتن بهترین نقطه از شهر برای احداث بود ، از همان زمان توسط شهرداری شروع شد، که طی این تحقیقات، از بین ۲۱ منطقه شهر تهران، ۴ منطقه پیشنهاد شد و درنهایت کوی نصر با استقبال زیادی مواجه گردید.

طبق گفته های غلام‌حسین کرباسچی، تایید زمان مطرح‌شدن ایده آن در بعد از انقلاب، به سفر وی به کشورهای خارجی در زمان ریاست شهرداری برمیگردد. او بیان نموده است که در این سفرها متوجه ساختمان‌هایی شده که علاوه بر سمبل شهربودن، جاذبه‌ای گردشگری نیز بحساب می آیند و همین امر مسبب تقویت ایده ساخت برج میلاد شد. البته لازم به ذکر است که پیشنهاد ساخت سازه برج در سال ۷۰ و در زمان شهرداری مسعود رجب‌پور مطرح و پیگیری گردید.

مالک برج میلاد تهران :

مالک این برج شهرداری تهران میباشد. و هیچ یک از قسمت‌های اداری و تجاری  به فروش نمیرسد، و تنها امکان اجاره بخش‌های مختلف آن از طریق ثبت قرارداد وجود دارد. در اصل برج میلاد تهران بخشی از اموال عمومی شهر تهران به حساب می آید و مالکیت خصوصی بر هیچ یک از قسمت‌های مختلف آن وجود ندارد.

 
برج میلاد

موقعیت جغرافیایی برج میلاد:

این برج شگفت انگیز در قسمت شمال غرب تهران، در منطقه 2 شهرداری واقع گردید. این برج در تپه‌ای تقریبا ۶۲ هکتاری قرار دارد. و بلندترین نقطه تهران را به خود اختصاص میدهد؛ جایی در شمال منطقه گیشا (کوی نصر). همچنین این برج در میان بزرگ‌راه‌های مهم تهران قرار گرفت. از سمت شمال به  بزرگ‌راه همت، از سمت جنوب به بزرگ‌راه  حکیم ، از سمت شرق با بزرگ‌راه چمران و از غرب با بزرگ‌راه شیخ فضل‌الله همجواری دارد.

همچنین بیمارستان میلاد که از بزرگترین و اصلی ترین بیمارستان های شهر تهران محسوب میشود، در حوالی سازه اصلی و در جهت شرقی آن واقع شد. از لحاظ محله ای برج میلاد در جنوب محله شهرک غرب و شمال محله گیشا قرار دارد. همچنین در شرق این برج، شهرک والفجر، و در سمت غرب برج پارک پردیسان قرار گرفت. همچنین بخشی از جنوب شرق این برج را پارک گفت‌وگو سرسبز میکند.

 

رتبه برج میلاد بین برج های جهان :

برج میلاد تهران با ۴۳۵ متر ارتفاع از شگفتی‌ها و شاهکارهای معماری در ایران به حساب می آید، همینطور  بلندترین سازه این شهر، سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان میباشد. در زمان حال مجموعه برج میلاد تهران نقش گسترده‌ای در حوزه مخابرات و گردشگری ایفا میکند. همچنین این برج را با عنوان نماد شهر تهران در جهان می‌شناسند.

لازم به ذکر است که در میان برج‌ها نامُتکی که سازه‌های بدون نگه‌دارنده همانند سیم و دکل تعریف میشود، رتبه نوزدهم را در جهان دارد، اما وقتی وسعت قابل کاربری ساختمان راس برج را بررسی میکنیم، با ۱۳ هزار متر زیربنا رتبه اول در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. ارتفاع برج میلاد در حدود نصف برج خلیفه که ارتفاع آن به ۸۲۸ متر می‌رسد، میباشد.

 

امکانات برج میلاد :

  1. موزه مشاهیر 
  2. سینما گیم 
  3.  اتاق فرار انیگما 
  4.  سالن پینت بال
  5.  لیزریوم
  6.  دلفیناریوم 
  7. سکوی دید بسته 
  8.  گنبد فیروزه‌ای ویا گنبد آسمان 
  9.  سکوی دید باز
  10.  شهربازی
  11.  محوطه 
  12.  مرکز همایش‌های 
  13. کافی‌ شاپ 
  14.  موزه سکه 
  15. موزه هدایا و دست نوشته‌های شهرداری تهران
  16.  بولینگ
  17.  زیپ لاین 
  18.  پل معلق 
  19.  رستوران های 
  20. فروشگاه شهروند و غرفه‌ها مخصوص تبلیغات
  21. مهمانسرا مخصوص اقامت مهمانان شهرداری تهران
  22. آسانسورها و مسیرهای مخصوص رفت‌وآمد معلولان
  23. پارکینگ فضای بسته با ظرفیت ۱۰۰۰ خودرو و همچنین دو پارکینگ مسطح در فضای باز
  24. استودیوی حرفه‌ای با تجهیزات کامل
  25. تاکسی سرویس
  26. کارواش
  27. نمازخانه
  28. سرویس بهداشتی و…
داخل برج میلاد

حقایقی جالب درباره برج میلاد:

ساخت این برج از دی ماه، سال ۱۳۷۶ شروع و اتمام آن ۱۱ سال به طول انجامید.
به عقده بسیاری برج به روی گسل شهرک غرب واقع گردید.
ساخت آن بر اساس اصول مقاوم‌سازی زلزله بوده و در صورت وقوع زلزله، این سازه پایدار می ماند.
مقاومت بالای این برج در مقابل طوفان و تندبادهایی با سرعت حداکثر ۲۲۰ کیلومتر بر سرعت .

به دلیل وجود سیم‌های مسی که از نوک تا کف برج امتداد دارد، صاعقه آسیبی به برج نمی زد.

طبقه‌ای در ارتفاع ۲۵۴ متری در ساختمان راس برج، واقع شد. که در زمان آتش‌سوزی، کاملا امن است. و می‌توان از جان ۶۰۰ نفر تا زمان رسیدن نیروهای امداد محافظت نمود.

در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران و به مناسبت یکصدمین زادروز امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران به نام برج میلاد تغییر یافت.
میلاد

ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید. که در ۸ سال ابتدایی تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل گردید. اما با پیگیری و سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، در سمت شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه تکمیل شد. 

این برج در روز ۱۶ مهر ۱۳۸۷، با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر قالیباف به سمت شهردار تهران با شعار آسمان نزدیک است افتتاح گردید.

برج میلاد از پنج قسمت ، شالوده، ساختمان پای برج (لابی)،‌ بدنه اصلی برج، سازه رأس و دکل تشکیل شد.

این برج سازه‌ی بتنی دارد که پایه اصلی برج بتن آرمه میباشد. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است، که حدود ۳۳۰۰۰ مترمکعب بتن در آن مصرف گردید.
آسانسور شیشه‌ای در سه طرف بدنه برج قرار دارد،که هر یک با ظرفیت ۲۵ نفر با سرعت متوسط هفت متر بر ثانیه، بازدیدکنندگان را به بالای برج میرسانند.

نگهداری از برج میلاد ماهانه ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

رستوران گردان برج میلاد بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان محسوب می‌گردد.
نمای ۳۶۰ درجه به کلان‌شهر تهران از جذابیت‌های اصلی برج میلاد میباشد، و همین ویژگی اولین دلیل تبدیل این سازه به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت شد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *