ایران ملک

کاداستر چیست

شهر پردیس , اطلاعات عمومی , وبلاگ

۱ شهریور ۱۴۰۲ 315 بازدید
ایران ملک
کاداستر

کاداستر چیست

کاداستر چیست:

کاداستر همان نقشه‌برداری، یا حدنگاری ثبتی است. یعنی نقشه‌برداری‌ که، ارزش حقوقی دارد. و میتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر نمود. در نتیجه کاداستر با استفاده از عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی، و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص میکند. و کمک می‌کند، که زمین‌ها سنددار شود. و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری می کند.

 

بر اساس شواهد شارل هفتم، و لویی چهاردهم و پانزدهم، جز نخستین کسانی بودند، که به این فکر افتادند. که برای رسیدن به یک نظام مالیاتی منظم، از املاک و اراضی تحت حکومتشان در فرانسه،نظام کاداستر را در این کشور، برپا کنند. نقشه‌های کاداستر، فقط مختص استفاده حقوقی نیست. بلکه در کشورهای صنعتی، در تمام امور از جمله عمرانی، سیاسی، اقتصادی و غیره، از این نقشه‌ها بهره‌ برداری می‌ شود.

نقشه کاداستر

کاداستر دارای دو معنای لغوی، و اصطلاحی می باشد. از لحاظ لغوی کاداستر، از ریشه یونانی واژه کاتاستکین، به معنای راه، دفترچه، و لیست، گرفته شده. که البته با معنای اصطلاحی آن، بی ارتباط نیست. در اصطلاح کاداستر، به آن دسته از نقشه‌ برداری‌های ثبتی می گویند، که دارای ارزش حقوقی می باشد. به گونه‌ای که، سه امر مالکیت اراضی، ارزش، و موقعیت را، برای مراجع اداری و قضایی، و نیز اشخاص خصوصی، معین می کند.

در کشور ما ایران، ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک کشور، مصوب ۱۸ دی ۵۱، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را، موظف به «تهیه نقشه املاک، به صورت نقشه کاداستر» کرده.

قوه ‌قضاییه، در راستای اجرای این ماده، و با تصویب آیین‌ نامه حدود. و با توجه به تشکیلات، و وظایف تهیه نقشه املاک، به ‌صورت کاداستر. و مقررات اجرایی آن، (موضوع تبصره ۳ ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک، مصوب سال ۱۳۷۹). اقدام به مدیریت کاداستر، و تاسیس اداره کل کاداستر کشور، در سازمان ثبت اسناد و املاک کرد.

در این تبصره، ( ۳ ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک) نقشه کاداستر، به این شکل تعریف شده: به مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی، در مورد املاکی گفته می‌ شود. که جریان ثبتی آن پایان یافته است. اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده؛ یا نشده باشد. به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک، و ارتباط جغرافیایی آن‌ ها، با یکدیگر را مشخص نماید. و به منظور تثبیت مالکیت، و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک، و سایر موارد مربوط به املاک، اجراء شود.
نقشه

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسن بابایی. در نشست هشتم آذر ماه، شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به صدور سند برای ۴۷ میلیون هکتار زمین، در سال ۹۹، اظهارداشت، طی ۴۰ سال گذشته، برای ۱۱ میلیون هکتار زمین، سند صادر گردید.

 وی با بیان اینکه، میزان دریافتی از اعتبار کاداستر، در سال جاری صفر بوده؛ گفت؛ با همه این تفاسیر، در هشت ماه گذشته برای ۲۰ میلیون هکتار زمین کاداستر صادر گردید.

بابایی با بیان اینکه، کل مساحت کشور، ۱۶۲ میلیون هکتار است. و برای ۸۷ میلیون هکتار، سند کاداستری صادر گردیده؛ گفت: قرارگاه جهادی اجرای کاداستر، در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، راه اندازی، و اولویت اصلی سازمان در سال جاری، اجرای طرح کاداستر می باشد.

 

البته باید توجه داشت، تهیه نقشه کاداستر در ایران، به دلیل بالا بودن قیمت اراضی و املاک، و بافت قدیمی، بسیار مشکل، و نیاز به دقت لازم از جمله: نقشه‌های یک‌ پانصدم دارد.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات حقوقی و قضایی مختلفی که، در مسئله اراضی و املاک، در کشور است. کاداستر می‌تواند، دارای چهار تاثیر مهم، در این زمینه باشد. اول اینکه نظام مالیاتی منظمی از اراضی، در دست خواهد بود. و این طبعا به معنای عدالت مالیاتی خواهد بود.

 
کاداستر
دومین تاثیر نظام کاداستر، در حل و فصل دقیق دعاوی ملکی است. و مراجع قضایی می‌توانند، از اطلاعات آن برای حل و فصل دعاوی استفاده کنند.
سومین اثر این است؛ که طبعا دعاوی ملکی به دلیل وجود اطلاعات دقیق، کاهش پیدا می کند.
چهارمین و مهم‌ترین اثر، از لحاظ حقوق مردم؛ باید گفت که کاداستر موجب تثبیت مالکیت‌ها، قلمرو آنها، و جلوگیری از برخی کلاهبرداری‌ها، و منجر به نقل و انتقال ساده املاک، در حوزه خصوصی نیز، می شود.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *