ایران ملک
ایران ملک
کاربرد و روانشناسی رنگ ها

کاربرد و روانشناسی رنگ ها

کاربرد و روانشناسی رنگ ها در طراحی معماری:

کاربرد و روانشناسی رنگ ها در دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته، و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیار چشم گیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان، در تغییر وسعت و نور فضا نیز، بسیار مؤثر هستند.

روان شناسی رنگ ها می تواند، فاکتور مهمی هم در فضای داخلی، و هم در فضای خارجی خانه ها، به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید، رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است، که با انتخاب آن می توانید، امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

رنگ ها در دو بستر اصلی در محیط حضور می یابند:

  • پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و در.
  • لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غیره.

در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، وپوشش های فضا، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند؛ زیرا که نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده. و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند.

ابتدا اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم.اگر میخواهید نمای خانه خود را رنگ کنید، رنگ نمای خانه های اطراف بسیار مهم هستند؛ و رنگ خانه شما باید حتماً با آنها هماهنگی داشته باشد. خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد، می تواند زیبایی کل خانه های محله را بگیرد. در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما ارائه می شود: سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد.
رنگ

درب و پنجره:

در انتخاب رنگ در و پنجره نیز باید دقت کنید. اگر آنقدر بودجه ندارید، که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی، از سایر بخش ها مهم تر است. رنگ آن را از میان خانواده رنگ های گرم انتخاب کنید؛ که هر کس وارد خانه می شود، با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ، جزء بهترین گزینه ها، محسوب می شوند.

 

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتماً به مبحث روان شناسی رنگ ها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند.

 
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *