ایران ملک
ایران ملک
دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن و ویژگی های آن

تعریف مدرن:

در اصل لغت مدرن (Modern) یک واژه لاتین است که در زبان فارسی به معنای جدید، و یا تازه باب شده معنی میشود. با در نظر گرفتن معنی این کلمه می‌توان، گفت. هر چیزی که به تازگی مد شده باشد. را می‌توان با برچسب مدرن شناخت. یا به تعریفی دیگر از دیدگاه لغوی دکوراسیون مدرن را می‌توان، در به کارگیری ابزار و لوازم مدرن (تازه اختراع شده، و یا تازه به کار گرفته شده ) نیز وارد دانست.

معرفی دکوراسیون مدرن :

یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی مدرن میباشد. که دربازه زمانی میانه قرن بیستم رواج یافت. دراصل جرقه استفاده از دکوراسیون مدرن در معماری و طراحی داخلی، از جنبش مدرنیسمِ هنر در قرن 19 میلادی زده شد. جایی که معماری و دکوراسیون، از سبک های پر تجمل ویکتوریایی و گوتیک فاصله میگیرد. و رو به ساده گرایی و ساخت خانه های مقرون به صرفه میرود.

decor-modrn-1

ویژگی های سبک مدرن :

دکوراسیون مدرن دارای زیبایی بدون پیچیدگی است. که باعث تعریف طراحی از دریچه جدیدی گردید. در اصل سبک مدرن دارای فرم‌های مرتب، الگوهای معاصر و یکپارچگی، بین فضاهای داخلی و خارجی است.

همین امر باعث ایجاد آرامش، راحتی و شیک بودن فضا می‌شود. همچنین لازم به ذکر است. که فلسفه اصلی سبک مدرن، از اصل تبعیت فرم از کارکردِ مکتب باوهاوس گرفته شد، و بدین معنی است. که شکل طراحی ساختمان و عناصر دکوراسیون داخلی، باید با هدف و کارایی آن ها، هماهنگ و مرتبط باشد.

دکوراسیون مدرن از دیدگاه صاحب نظران :

بسیاری از صاحب نظران استفاده از سبک مدرن، در دکوراسیون داخلی را یک اشتباه میدانند؛ چرا که باعث می‌شودو افراد آن را با مضمون سبک معاصر یکی بدانند. که این نیز اشتباه بزرگی است.

دلیل اصلی این نظر، برای نفی مدرن از دکوراسیون این است که، جنبش مدرنیته عامل شکل گیری طراحی‌های مدرن، در تاریخ بوده است ، ولی معاصر این چنین نیست؛ و در هر دوره‌ای شکل می‌گیرد.

در سال های اخیر؛ استفاده از سبک مدرن در معماری داخلی در همه جای دنیا، از جمله ایران رواج زیادی پیدا کرده. و این سبک از طراحی دوست داران زیادی نیز دارد، و حتی به عنوان یکی از شاخه های هنری، در بسیاری از دانشگاه ها تدریس می شود.

چرا که افرادی که وظیفه طراحی معماری داخلی را بر عهده دارند. اطلاعات لازم و آشنایی کامل با اصول و قواعد معماری، متناسب با سبک مدرن را دارا باشند. تا در مکان‌ های مختلف از جمله مکان‌ های مسکونی، تجاری یا اداری، پیاده سازی و یا اجرا نمایند.

تی-وی-وال-مدرن

انواع فضاهای مدرن:

در اصل فضاها، که خود زیر مجموعه‌ای بزرگ از بخش اصلی دکوراسیون را تشکیل می‌دهند؛ که نه تنها به درون خانه معطوف نمی‌شوند. بلکه محیط‌های بیرونی متعددی را در بر می‌گیرند. فضای مدرن میگویند.

این فضاها شامل واحد های تجاری ،اداری، مسکونی، فرهنگی و … میشود. اما با توجه به نگاه اکثریت جامعه، هرزمانی که بحثی از دکوراسیون و طراحی دکوراسیون می‌آید؛ ذهن‌ها به سمت خانه جلب میشود.

ویژگی های دکوراسیون مدرن:

یکی از مهمترین ویژگی های دکوراسیون مدرن در طراحی داخلی ساختمان، به منظور دوری از تزیین و تجمل زیاد استفاده از خطوط ساده و بی آلایش میباشد. تا طبق قانون تبعیت فرم از کارکردِ مکتب باوهاوس در عین آرامش بخش بودن فضا و زیباتر شدن وسایل، فضایی که در اختیار قرار میگیرد دارای عملکرد گرایی بیشتری باشد.

البته در نگاه بعضی از افراد سبک دکوراسیون مدرن بیش از حد سرد و ساده است، اما برخلاف تصور آن ها سبک مدرن تماماً باعث ایجاد سادگی و احساس آرامش در فضای میگردد و با استفاده از اصول و قواعدی در سبک دکوراسیون مدرن ، نه تنها فضای شما زیباتر به نظر می‌رسد، بلکه اگر فضای شما محدود باشد باعث باعث بزرگتر دیده شدن آن فضا میگردد.

از ویژگی های  مثبت دیگری که در رابطه با طراحی دکوراسیون مدرن وجود دارد هزینه ی کمتر این سبک است، چرا که به دلیل استفاده نکردن بیش از حد از وسایل تزئینی و مجلل و تجملاتی، هزینه ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. و برای شما مقرون به صرفه تر میباشد.

دکوراسیون-مدرن-

کلام آخر :

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات مهم طراحی مدرن  و دیزاین مدرن فضاهای مسکونی به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *