ایران ملک

اجاره نامه چیست؟

وبلاگ , اطلاعات عمومی

۲۲ تیر ۱۴۰۲ 408 بازدید
ایران ملک
قرارداد اجاره

اجاره نامه چیست؟

اجاره نامه :

در دوره امروزی، قرارداد اجاره از قرارداد‌های رایجی میباشد؛ که بسیار کاربردی ست. شما ممکن است؛ چه به‌‌ عنوان مالک یک ملک و یا به ‌عنوان مستاجر یک ملک، با قوانین و قواعد ملکی از جمله مفهوم کلی اجاره نامه و انواع آن آشنا نباشد. 

و یا حتی با حکم تخلیه ملک آشنا نباشید.

با ما همراه باشید، که در این مطلب به تعریف کلی اجاره نامه میپردازیم. و در مطالب های بعدی  به دانستنی های کلی حکم تخلیه اشاره مینماییم.

تعریف قرارداد اجاره :

قبل از انجام امور ملکی لازم است، تا آشنایی مختصری درباره آن داشت. که از جمله این امور، قرارداد اجاره میباشد. چرا که زیرپا نهادن توافقات مذکور در همین قرارداد است، که باعث ایجاد دردسر میشودو منجر به صدور حکم تخلیه ملک میگردد.

قرارداد اجاره، در حقیقت پیمانی است. که طی آن مستاجر، برای مدت تعیین شده در قرارداد، در ازای پرداخت به مالک، از مال آن استفاده مینماید. طبق این قرارداد، مالک و مستاجر، نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند؛ که درصورتی که مستاجر تعهداتش را اجرا ننماید، مالک قادر است، تا حکم تخلیه ملک را دریافت و مستاجر را از ملک خارج نماید.

قرارداد اجاره

نکات مهم در قرارداد اجاره :

طبق قانون سال ۱۳۷۶، قرارداد اجاره باید در دو نسخه تنظیم گردد. در این صورت هریک از طرفین به تکالیف خود آگاهی دارند. و همچنین امکان جعل یا الحاق قرارداد نیشت.

لازم به ذکر است، علاوه بر طرفین، باید دو نفر به عنوان شاهد، صحت این قرارداد را گواهی و هر دو نسخه را امضا نمایند. نکته مهم و اساسی این قراراداد ذکر مدت زمان اجاره میباشد. چرا که اگر مدت اجاره در قرارداد بیان نشود، قرارداد باطل محسوب میشود.

تعریف نوع رسمی این قرارداد ها :

اگر هردو طرف و یا به عبارت دیگر، مالک و مستاجر اجاره نامه ی خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت نمایند، طبق قانون این سند، یک قرارداد رسمی به حساب می آید. از مزیت حقوقی اجاره نامه رسمی این میباشد، که تمام موارد ذکر شده در آن را لازم الاجرا مینماید.

اگر زمانی مستاجر نسبت به موارد ذکر شده در آن کوتاهی کند ، صاحب خانه می تواند، به دفتری که در آنجا اجاره نامه ثبت است. مراجعه وتقاضای صدور اجرائیه نماید. در این حالت دفترخانه نیز اجرائیه را صادر و به دایره اجرای ثبت ارسال مینماید. از دیگر مزیت های این نوع اجاره نامه این است که سریع می توان نسبت به تخلف صورت گرفته، از جانب مستاجر رسیدگی نمود .

تعریف نوع عادی آن :

در این حالت مالک و مستاجر قرارداد اجاره نامه ی خود را بجای ثبت در دفاتر اسناد رسمی ، آنرا در بنگاه معاملات ثبت مینمایند، در این صورت، عادی تلقی میگردد .

همچنین اگر طرفین آن را مابین خود بنویسند، و به بنگاه معاملات مراجعه نکنند، نیز تفاوتی ایجاد نمی کند. چه اسنادی که در بنگاه معاملات تنظیم شود. چه آنهایی که بصورت دستی تنظیم شود، نیازمند به اثبات قانونی در دادگاه میباشند .

تفاوت های اجاره نامه عادی و دستی :

اصلی ترین و تنها ترین تفاوت بین نوع عادی و دستی این است که، طبق قانونی که در سال 1376 به تصویب رسید و در آن به روابط بین مالک و مستاجر پرداخته شده مبنی بر آن ، اجاره نامه های بنگاهی به رسمیت شناخته می شوند.

در نتیجه در صورتی که در حضور دو نفر شاهد مرد بالغ ، اجاره نامه بنگاهی تنظیم گردد ، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر میشود، این امر در صورتی است که، نوع دستی آن مشمول قانون روابط موجر و مستاجر نمیباشد.

انواع اجاره نامه :

از لحاظ قانونی، نوع معتبر آن به سه نوع کلی تقسیم میشوند، که عبارتند از:

  • اجارۀ منزل/ محل سکونت
  • اجاره محل کسب/ تجارت
  • اجارۀ محل‌هایی اعم از درمانگاه، مؤسسات خیریه و…
رهن و اجاره خانه

کلام آخر:

همانطور که گفتیم، در این مطلب به بررسی انواع اجاره نامه پرداختیم. ور در مطالب بعدی به دیگر مسائل حقوقی مرطبت با آن میپردازیم.

شرکت ایران ملک در شهر پردیس به صورت تخصصی و قانونی در امر رهن و اجاره ملک در خدمت شما میباشد. جهت اطلاعات بیشتر با شماره 09331003696 تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *