ایران ملک

برج پیزا

وبلاگ , شهر پردیس , اطلاعات عمومی

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ 342 بازدید
ایران ملک
برج پیزا

برج پیزا

برج پیزا:

پیزا شهری تاریخی، کوچک و بندری است، که در کشور ایتالیا شهر بندری پیزا واقع شد. که به‌دلیل موقعیتش از شهرهای مهم اروپا به شمار می رود. این شهر بندری در منطقه توسکانی، منطقه‌ای در غرب ایتالیا قرار داشت. این برج در کنار کلیسای جامع پیزا، در میدان معجزه ساخته شد. برج پیزا آخرین بنای ساخته‌شده در مجموعه تاریخی پیزا می باشد.

شهر پیزا دارای یک فرودگاه بین‌المللی به نام «گالیله گالیله» با مسیرهای داخلی و بین‌المللی می باشد. و برای سفر به شهر پیزا و بازدید از مجموعه پیزا می‌توان سفر با هواپیما را انتخاب کرد.

برج پیزا ۳۶۰ کیلومتر با رم فاصله داشته و همچنین به شهرهای بزرگ ایتالیا مانند فلورانس و لوکا نزدیک می باشد.

معرفی برج پیزا:

جاذبه اصلی شهر پیزا در ایتالیا،میدان معجزه (Piazza dei Miracoli)  است. که برج شگفت‌ انگیز پیزا در آن قرار دارد. برج پیزا یا برج کج یکی از برجسته‌ترین بناهای معماری اروپا و مربوط قرون ‌وسطاست، که هیچگاه برای دفاع از شهر مورد استفاده قرار نگرفته است.

این برج به‌عنوان برج ناقوس مجموعه مذهبی میدان معجزه عمل می‌کند، و هفت ناقوس دارد. که هرکدام نماد یک نت موسیقی می باشند. این ناقوس‌ها در زمان خود نقش مهمی در زمان‌سنجی ایفا کرده اند.

برج پیزا در سراسر جهان به‌دلیل معماری زیبا و زاویه‌ای متفاوت که با سطح زمین دارد شناخته شد. و به همین دلیل به یکی از پربازدیدترین مکان‌ها تبدیل گردید. اگرچه بالا رفتن از پله‌های برج پیزا ممکن است کمی دشوار بنظر برسد، اما صعود به بالای آن یک تجربه منحصر به‌فرد محسوب می گردد. و منظره بسیار زیبایی از شهر را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه پیزا

تاریخچه:

تاریخچه شهر پیزا نقش مهمی در تاریخ ایتالیا داشت. نام پیزا در سال ۶۰۰ قبل از میلاد، از کلمه‌ای یونانی به معنی «سرزمین باتلاقی»، گرفته شد. شهر پیزا در آغاز یک بندر دریایی ساده اما مهم بود، و از آن به‌عنوان یک بندر حیاتی و مرکز اصلی تجارت یاد می شد. که بسیاری از مردم از آن بازدید نموده اند. پیزا محلی محبوب برای استراحت زائران اروپایی بود. که در راه بیت‌ المقدس بوده اند که با افزایش ثروت و نفوذ آن‌ ها شهر پیزا قدرتمندتر گشت.

با رشد آن، بناهای مذهبی آن نیز افزایش پیدا کرد. شهرت و قدرت آن در طول سال‌ها به‌تدریج افزایش پیدا کرد. زیرا مردم پیزا درگیر اختلاف‌ های نظامی مختلف و توافق‌ نامه‌ های تجاری بوده اند. آن‌ها در سال ۱۰۶۳ به شهر پالرمو در جزیره سیسیل حمله نمودند. که این حمله موفقیت‌آمیز بود و فاتحان با گنجینه‌ای زیاد به پیزا برگشتند. مردم پیزا برای نشان دادن اهمیت این شهر در دنیا، تصمیم گرفتند، یک مجموعه کلیسای جامع به نام میدان معجزه بنا کنند. این طرح شامل: کلیسای جامع پیزا، تعمیدگاه، برج ناقوس (برج پیزا) و قبرستان بوده است.

داستان ساخت:

ساخت برج پیزا در اوت ۱۱۷۳ آغاز گشت. و به‌دلیل یک سری جنگ‌ها حدود ۲۰۰ سال به طول انجامید. اینکه معمار برج پیزا کیست، یک راز است!

 مهم‌ترین معماران مرحله اول: «بونانو پیسانو» و «جراردو دی ژراردو» می باشند. مرحله دوم ساخت در سال ۱۲۷۵ آغاز و کار به «جیووانی دی سیمونه» واگذار گردید. و در نهایت «توماسو پیسانو» معماری بود که کار را در سال ۱۳۹۹ به پایان رسانید.

بعد از پنج سال از شروع ساخت برج توسط بونانو، هنگامی که ساخت آن به طبقه سوم رسید، برج شروع به کج شدن نمود. معماران سعی می کردند با ساختن ستون‌ ها و طاق‌ های ضلع جنوبی، حدود ۲٫۵ سانتی‌متر بلندتر از ستون‌ های شمالی، ظاهر آن را بهتر جلوه بدهند؛ اما پس از رسیدن به طبقه چهارم، مجبور گشتند ستون‌های جنوبی را پنج سانتی‌متر بلندتر از ستون های شمالی بسازند. با وجود همه تلاش‌ها انحراف برج ادامه پیدا کرد. از آن تاریخ ساخت برج متوقف گردید و تا ۱۰۰ سال به‌دلیل جنگ‌،پیزا با با جنوا ، لوکا و فلورانس، هیچ اقدامی برای ادامه ساخت آن انجام نشد.

برج کج پیزا

در سال ۱۲۷۵ جیووانی دی سیمونه ادامه ساخت برج را عهده دار شد. او چهار طبقه دیگر به برج اضافه نمود؛ و برای مرتفع ساختن سمت دیگر برج تلاش های بسیاری کرد؛ اما در نهایت موفق نشد که کاری کند تا برج عمود به نظر برسد. بلکه وزن زیاد باعث انحراف بیشتر برج هم گردید. بعد از هشت سال تلاش جیووانی دی سیمونه ارتفاع برج به هفت طبقه رسید. اما دوباره ساخت آن به‌مدت ۲۵ سال متوقف گردید.

 گفته می‌شود این تعویق‌ ها از خوش شانسی بوده است؛ زیرا تجزیه و تحلیل‌های مدرن می‌گوید که اگر ساختمان بدون زمان دادن برای ته‌ نشینی خاک ادامه پیدا می‌کرد، قطعا برج فرو می‌ ریخت.

این تعویق‌ ها باعث شد، تا پی برج بیشتر در زمین فرو برود. بعد از پایان جنگ‌ ها در سال ۱۳۵۰، توماسو پیسانو کار روی طبقه هشتم برج (اتاق ناقوس) را آغاز نمود. او متوجه شد که برج هنوز در حال کج شدن می باشد. بنابراین پله‌های مارپیچی را در داخل برج در نظر گرفت و دیوار اتاق ناقوس را در ضلع جنوبی بالاتر از شمال طراحی نمود. با ساخت طبقه آخر (اتاق ناقوس) در سال ۱۳۷۲، ساخت برج به اتمام رسید.

بعد از اتمام ساخت برج پیزا، معماران و متخصصان، تلاش‌ های زیادی برای اصلاح انحراف برج انجام دادند. از جمله: جدا کردن آن از سنگ پی و بازسازی آن در مکانی متفاوت، تزریق سیمان به پی. قرار دادن وزنه‌های سربی در قسمت شمالی برج، خارج کردن خاک از قسمت شمالی پی. و مواردی از این قبیل. این تلاش‌ ها باعث اصلاح انحراف برج نشد؛ اما سبب شد تا برج ثبات خود را حفظ نماید؛  و بیشتر منحرف نگردد.

معماری برج پیزا:

برج پیزا را، به‌عنوان معجزه معماری قرون‌وسطا می‌شناسند. و باید متذکر شد که از برج‌ های کلیسای شهر راونا تاثیر گرفت.

تکرار قوس‌ها در طبقات این برج، ظرافت شگفت‌انگیزی دارد. به ‌طور کلی تکرار قوس‌ ها در نمای کل مجموعه، ارتباط و پیوند جالبی به کل مجموعه داد. و در ساخت آن ۲۰۷ ستون مشاهده می‌ شود. 

طبقه پایین برج ۱۵ طاق، طبقه نهایی (اتاق ناقوس) ۱۶ طاق، و ۶ طبقه بعدی آن ۳۰ طاق، که دورتادور برج را احاطه نموده اند، دارند. در ساخت این برج باشکوه از ۷۳۵٫۷ متر مربع سنگ مرمر سفید استفاده شد. و وزن برج، به چیزی بالغ بر ۴۵۳٫۱۴ تن می‌ رسد.

مجموعه پیزا

مقطع برج پیزا به‌شکل دایره ای طراحی شد. که قطر بیرونی آن ۸۴۹٫۱۵ متر و قطر داخلی آن ۳۱٫۷ متر می باشد. فضای بین داخل و خارج را دیواری به قطر چهار متر می پوشاند. دیوارها در پایه برج ۲٫۴ متر و در طبقات دو متر ضخامت دارند.

برج پیزا دارای هشت طبقه و ۶۰ متر ارتفاع است. در واقع ارتفاع برج در بلندترین قسمت ۶۷٫۵۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت به ۸۶٫۵۵ مترخواهد رسید. برای صعود از برج، ۲۵۱ پله به‌ شکل مارپیچ تعبیه گردیده است.

 دررابطه با دلیل جذابیت این اثر تاریخی، که انحراف آن از خط عمود می باشد، می‌توان گفت که اکنون از خط عمود، ۵٫۵ درجه انحراف دارد. در سال ۱۸۳۸ میلادی «الساندرو دلا گراردستکا»، معمار معروف ایتالیایی، در اطراف پی برج راهرویی حفر کرد تا معماری پی برج را به نمایش گذارد.

چرا برج پیزا کج است:

در ابتدا تصور بر این بود که طرح اصلی برج کج بود. ولی با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان و معماران، دلیل کج بودن برج نرمی و سست بودن زمین زیر پی و در نتیجه نشست پی تشخیص داده شد. زمین این منطقه را خاک رس، شن، ماسه ریز و صدف عمدتا تشکیل می‌دهد.

شهر پیزا بین رودخانه‌های آرنو و سرجیو قرار گرفت. و از آنجا که آب زیادی در خاک منطقه وجود دارد، باعث کج شدن برج به‌سمت جنوب گردیده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *