ایران ملک

مجموعه پیزا

وبلاگ

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ 273 بازدید
ایران ملک
مجموعه پیزا

مجموعه پیزا

مجموعه پیزا:

مجموعه پیزا شامل میدان کلیسای جامع پیزا که بهترین نمونه‌ از سبک رومانسک می باشد. از نظر شکوه و کمال، تلفیقی هماهنگ از نقوش کلاسیک صدر مسیحیت و لومباردی را به نمایش می گذارد. برج پیزا یکی از چهار بنایی می باشد، که مجموعه کلیسای جامع پیزا در ایتالیا را تشکیل می‌دهد. این چهار بنا یکپارچگی خاصی با یکدیگر داشته و تمثیلی از زندگی انسان می باشند.

کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا:(Cathedral of Santa Maria Assunta)

اولین بنایی که در میدان معجزه بنا شد کلیسای جامع (Campo dei Miracoli) بوده است. که ساخت آن از سال ۱۰۶۳ آغاز گردید؛ و تکمیل آن بیش از یک قرن به طول انجامید.

 این کلیسا از سنگ مرمر راه راه سفید و خاکستری ساخته شده است. و نمونه‌ ای چشمگیر از معماری سبک رومانسک می باشد. این کلیسا تزیینات زیبایی همراه با طاق‌ ها و ستون‌ های فراوان دارد. و در میان آن گنبدی به باشکوه قرار دارد. نقاشی‌ ها و درهای برنزی این کلیسا از جمله زیبایی‌ های دیگر آن به شمار می‌روند.

کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا

تعمیدگاه مجموعه پیزا:(Baptistery)

ساختمان بعدی که به مجموعه اضافه گردید، ساختمان تعمیدگاه بوده است. که ساخت آن در سال ۱۱۵۳ آغاز گردید و تکمیل آن نزدیک به دو قرن طول کشید. این تعمیدگاه درست در غرب کلیسا واقع شد، و در طراحی آن از تلفیق معماری رمانسک و گوتیک بهره گرفت. و مصالح استفاده شده در تعمیدگاه مشابه کلیسا جامع  از سنگ مرمر می باشد.

تعمیدگاه پیزا

برج کج پیزا: (The Leaning Tower of Pisa)

برج پیزا به‌عنوان برج ناقوس (campanile) باشکوه‌ ترین بنای مجموعه شناخته گردید. در سال ۱۱۷۳ ساخت آن آغاز و در ضلع شرقی مجموعه و کلیسای جامع بنا گردید. می‌توان گفت دلیل اصلی بازدید گردشگران از مجموعه پیزا، همین برج می باشد؛ که به همین خاطر شهر پیزا را به‌عنوان یک قطب گردشگری می‌شناسند.

برج پیزا

قبرستانکامپو سانتو:(Campo Santo)

 در ضلع شمالی مجموعه قبرستان کمپوسانتو قرار دارد. که ساخت آن در سال ۱۲۷۸ آغاز گردید. این قبرستان به‌شکل یک ایوان به سبک گوتیک طراحی شد، که نجیب زادگان پیزا در آن، دفن شده‌ اند.

 نقاشی‌ های زیبای قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی که بر دیوار آن نقش داشت، بر اثر یک آتش‌سوزی در سال ۱۹۴۴ از بین رفتند، که ناشی از بمباران توپخانه بود.

قبرستانکامپو سانتو

موزه اپرای دومو در مجموعه پیزا: (Museo dell'Opera del Duomo)

موزه اپرای دوموو یکی از بهترین موزه‌ ها در منطقه توسکانی ایتالیا می باشد. که متاسفانه به‌دلیل نزدیکی‌ اش به دیگر آثار تاریخی مهم در میدان معجزات، از بازدید و توجه کمتری برخوردار است.

 در این موزه گنجینه قابل‌ توجه و ارزشمندی از قرن ششم میلادی، مانند: شاهکارهای ارزشمند نقره‌سازان. گلدوزی‌های فوق‌العاده. مجسمه‌ها و نقاشی‌ها نگهداری می‌شوند. بسیاری از این مجسمه‌ها، تزیینات بیرونی ساختمان‌های مختلف این مجموعه را تشکیل می دانند. که سال‌ها قبل برای محافظت در مقابل آلودگی‌های جوی به موزه منتقل کرده اند. و از آن‌ها به‌خوبی نگهداری می‌شود. از پنجره طبقه دوم این موزه منظره فوق‌ العاده‌ای از برج پیزا پیش‌ روی بازدیدکنندگان می باشد.

در بخشی از موزه منبت‌های اسلامی از سنگ مرمر رنگی نگهداری می‌شود. که امپراتوری دریایی پیزا تا خاورمیانه را، به نمایش گذاشته است.حتی یکی از مجسمه‌های رومی، نیم‌تنه ژولیوس سزار می باشد، که در طول زندگی‌ او یا بعد از مرگش ساخته شده است،که احتمالا تصویر آن در کتاب‌های تاریخ به چشمتان خورده است.لازم است که بدانید تمام آثار موزه به زبان انگلیسی توضیح داده شده‌ است.

موزه اپرای دومو

برج پیزا و گالیله:

گالیله فیزیکدان، منجم، فیلسوف و ریاضی‌دان ایتالیایی، که در سال ۱۵۶۴ در شهر پیزا متولد شد.

او بر این باور بود زمانی که دو جسم با اندازه و وزن متفاوت از یک ارتفاع پرتاب شوند، در زمانی مشابه به زمین می‌رسند. و برای اثبات آن در سال ۱۵۸۹ دستگاهی اختراع کرد. اما گفته او با باور انسان‌ ها و مطالعاتشان مغایرت داشت. ارسطو نظریه‌ ای داشت که بر اساس آن، جسم‌های سنگین‌ تر سریع‌ تر از جسم‌های سبک به زمین می‌رسیدند. به همین منظور گالیله برای اثبات نظریه خود دو توپ به وزن‌های ۴۵۳ و ۴۵۳۰ گرمی را از بالای برج پیزا به زمین رها کرد. تمام شاهدان حاضر در آنجا نظاره گر این بودند که دو توپ در یک زمان به زمین برخورد کردند. در نتیجه،نظریه ارسطو با این آزمایش رد شد.

گالیله به‌درستی استدلال نمود، که وقتی یک جسم آهسته‌ تر سقوط می‌کند، علت آن مقاومت هوا می باشد.

 گفته می‌شود جسمی که فقط تحت‌ تاثیر گرانش حرکت می‌کند،در سقوط آزاد و در نزدیکی سطح زمین است. چنین جسمی شتابی بالغ بر ۹٫۸ متر بر مجذور ثانیه دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *