ایران ملک
ایران ملک
پارکینگ مزاجم

پارکینگ مزاحم و دانستنی های آن

در جوامع امروزی، با توجه به پیشرفت جامعه، و انجام ساخت و سازهای متعدد، آپارتمان نشینی به سرعت در میان مردم رواج پیدا کرد. و یکی از مسائل مهمی که در خرید و یا اجاره ملک دغدغه بسیاری می باشد، مساله وجود یا عدم وجود پارکینگ است. وجود پارکینگ تا جایی حائز اهمیت میباشد، که افراد قبل از خرید یا اجاره ملک ، آنرا با مالک مطرح می کنند .

در مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها، بخش پارکینگ از بخش هایی است؛ که همواره بین همسایگان مورد مناقشه میباشد.

 شاید برای شما جالب باشد، که بدانید؛ یکی از انواع پارکینگ ها ، پارکینگ مزاحم است. البته باید بدانید که برخلاف عنوان به کار رفته، در مورد آن‌ها، چندان هم مزاحم نیستند، در واقع یک راهکار برای وجود محدودیت تعداد پارکینگ در آپارتمان ها میباشند. قوانین این پارکینگ ها نسبت به پارکینگ‌های معمولی متفاوت هستند. و باید در مورد آنها توافقاتی بین افراد ساکن در ملک صورت بگیرد.

در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد. که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می شود. ابعاد مناسب برای یک پارکینگ حداقل عرض مورد نیاز ۲.۵ متری میباشد. اگر دو ماشین کنار هم پارک شوند به ۴.۵ متر عرض نیاز است. طول پارکینگ نیز باید حداقل ۵ متر باشد. همچنین ابعاد پارکینگ در آپارتمان باید به شکلی محاسبه گردد. که بعد از پارک کردن ماشین ها، ورود و خروج آن ها با مشکل مواجه نشود. اما گاهی شهرداری برای برخی از واحدها پارک مزاحم در نظر می‌گیرد. البته لازم به ذکر است، که قوانین گفته شده، برای پارکینگ های اختصاصی صدق می کند. و برای پارکینگ مزاحم قوانین دیگری وجود دارد. که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

تعریف کلی پارکینگ مزاحم :

 پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک باشند. که برای خروج یکی از آنها ، نیاز به جابه‌جا کردن خودروی دیگر باشد. متاسفانه اختصاص دادن مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری است. پارکینگ مزاحم در سند ذکر میشود. و در سند مالکیت دارنده ، نیز ابعاد و محل دقیق آن ثبت می شود. ولی دارای قیمتی کمتر از پارکینگ اختصاصی میباشد.

به بیانی دیگر، اگر کسی خودروی خود را هنگام پارک کردن، طوری پارک کند. که پشت خودروی دیگری قرارگیرد. و برای جابه جا شدن مشکلی ایجاد گردد. اصطلاحا می گویند، این پارکینگ مزاحم است. معمولا در صورت عدم وجود فضای کافی برای پارکینگ ها، این مشکل به وجود می آید.

به طور مثال شما یک آپارتمان را خریدید، یا اجاره کردید، و در آن هیچ گونه پارکینگ اختصاصی یا پارکینگ مشاع در نظر گرفته، نشد ،پس در این حالت می‌بینید که فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود دارد. اما برای آن فضای پارکینگ تعریف نگردید. در این صورت به سراغ سایر ساکنین ملک می‌روید. و با آنها توافق می‌کنید. که به یک پارکینگ نیاز دارید، که تحت عنوان پارکینگ مزاحم شناخته، می‌شود.

شرایط صدور مجوز :

با توجه بر این موضوع که پارک کردن ماشین، در پارکینگ مزایای زیادی دارد. همه به دنبال خرید آپارتمانی هستند؛ که پارکینگ داشته باشد. اما اصولا تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است.در این صورت شهرداری مجوز پارکینگ مزاحم را صادر میکند.

 شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو میباشد. ارائه مجوز به این گونه است. که بعد از اتمام ساخت ملک ، شهرداری متوجه می شود، که فضای کافی برای اختصاص پارکینگ برای تمامی واحد ها وجود ندارد . بدین منظور مجوز پارکینگ مزاحم صادر میگردد.

البته درنظر بگیرید، که در برخی حالات دیگر، وجود این نوع پارکینگ با توافق بین افراد ساکن صورت می گیرد . و معمولا پارکینگ مزاحم برای شخصی می‌باشد، که دیرتر از سایر ساکنان آپارتمان اقدام به تنظیم قرارداد می کند.

پارکینگ

داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد ؟

اگرسهم  واحد شما از پارکینگ، این نوع پارکینگ می باشد. این مساله می تواند، بعد ها برای شما مشکل زا باشد. چرا که هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود، یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، شما موظف هستید؛ خودروتان را جابه‌جا کنید. ممکن است، این اتفاق در هر ساعت از شبانه روز تکرار شود؛ که در این صورت صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

البته ناگفته نماند، که با داشتن پارکینگ از گشتن به دنبال جای پارک در کوچه و خیابان راحت می‌‏شوید. و خودروی شما امنیت بیشتری دارد.

حذف این پارکینگ ها :

با توجه به توضیحات و مشکلاتی که در خصوص پارکینگ مزاحم ذکر شد، یکی از راهکارهایی که ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، حذف پارکینگ مزاحم است، همچنین اکثرا افرادی که به سراغ خرید یک ملک می‌روند و آشنایی چندانی با قوانین پارکینگ‌ها و نحوه استفاده از پارکینگ‌های مزاحم را ندارند، اولین راهکاری که به ذهنشان می‌رسد ابطال کردن آن است.

لازم به ذکر است، که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک ملک به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می شود.

  1. به صورت قانونی، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی قید شود. و در این صورت می‌توان، آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان دانست. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی پیدا کند. و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم گردد. اگر در این شرایط کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند. در آخر، کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد. که اصولا آنها پایبند موارد ذکر شده، در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.
  2. در این حالت، ایجاد پارکینگ با تصمیم ساکنین ملک و با توافق آنها انجام گرفت. و موردی در سند ساختمان ذکر نگردید. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی ندارد، و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار راحتتر است. و شما می‌توانید، از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با افراد ساکن در ملک، نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کنید. و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

مقررات این نوع از پارکینگ ها :

با در نظر گرفتن این موضوع، که در بسیاری از ملک ها پارکینگ مزاحم وجود دارد. اما هنوز بسیاری از افراد در این زمینه اطلاعات کمی دارند. و این موضوع هنوز واضح نیست و دارای ابهامات زیادی می باشد.

برخی از افراد با سواستفاده از اطلاعات کم افراد ، دخل و تصرف های ناحقی در این نوع پارکینگ ها بعمل می آورند. که باعث ایجاد مشکلات فراوان در ساختمان می شود. در ادامه به بیان مهم ‌ترین ضوابط این نوع از پارکینگ ها میپردازیم  :

  • وجود پارکینگ مزاحم در تمامی واحدها به غیر از واحدهای مسکونی که دارای پارکینگ مزاحم هستند، صرفا برای یک واحد مجاز است.
  • در واحدهایی که کاربری آن‌ها اصولا مسکونی است. ساخت تنها یک واحد پارکینگ مزاحم به صورت یک به یک مجاز است.
  • وجود پارکینگ یک به یک، چنانچه مزاحمتی برای سایر ساکنین به وجود نیاورد، در کاربری‌های غیرمسکونی و واحدهای مختلط، مجاز است.
  • فقط پارکینگ‌ یک واحد‌ می‌تواند به صورت مزاحم طراحی شود.
  • مالک این نوع پارکینگ ها نباید هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر ساکنین ایجاد نماید.
  • مالک پارکینگ مزاحم باید در صورت درخواست دیگر ساکنین در هر ساعت از شبانه روز، ماشین خود را جا به جا نماید.

لازم به ذکر است، در صورتی که مالک پارکینگ مزاحم توجه به قوانین توجه نکند‌. دیگر ساکنین می‌توانند، به طور قانونی از طریق دادگستری اظهارنامه‌‌‌ای جهت تذکر برای او ارسال نمایند. و در صورت عدم توجه مالک پارکینگ مزاحم به این اظهار نامه، او دیگر حق استفاده از پارکینگ را ندارد.

خرید پارکینگ مزاحم

کلام آخر :

در کل اگر تمایل به خرید و یا اجاره یک ملکو یا اپارتمانی را دارید، بهتر است، از معامله ی ملک هایی که دارای پارکینگ مزاحم می باشند، خودداری کنید. چرا که با اتنخاب این گونه واحد ها مشکلات متعددی پیش روی شما قرار میگیرد .

 برخی تصور میکنند، که قید شدن پارکینگ مزاحم در سند ، به آنها کمک می کند تا دارای احساس مالکیت تمام بر این بخش باشند. در صورتی که بدین شکل نیست، و این افراد به هیچ وجه نباید مزاحم رفت و آمد های خودروی جلویی شوند. لازم به ذکر است که در قانون ، این نوع پارکینگ ها به رسمیت شناخته نمی شود. و به راحتی می توان، توافقات در مورد این گونه از پارکینگ ها را باطل کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *