ایران ملک

ایزوگام

وبلاگ , شهر پردیس , اطلاعات عمومی

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ 386 بازدید
ایران ملک
ایزوگام

ایزوگام

ایزوگام چیست؟

ایزوگام‌ها برای حفاظت از انواع ساختمان ساخته شده‌اند. برای ساخت ایزوگام از قیر استفاده می‌کنند. قیر مخلوطی از مواد و مایعات آلی می باشد که حالتی بسیار چسبناک و ضدآب داشته است. از ایزوگام برای پوشش دیوارها، سقف‌ها و پشت بام استفاده می‌گردد. ایزوگام‌ها در حالت‌های مختلفی تولید می‌گردند و اصولاً به صورت رول‌های بزرگ ساخته می‌شوند.

سال‌های زیادیست که از آن برای پوشش پشت بام و دیوارها و ضدآب کردن آن‌ها استفاده می‌کنند و از مواد اصلی‌ است، که در ساخت سقف‌ها به کار می‌رود، و اصولاً اکثر ما در خانه‌های خود در پشت بام و یا در ساختمان‌های در حال ساخته شدن ایزوگام پشت بام را دیده‌ایم.

مواد سازنده:

ایزوگام از ترکیبی از قیر با مواد دیگر ساخته میشود، و اصولاً دو لایه دارد. لایه زیرین شامل غشایی پلیمری، که از آن به عنوان پس‌زمینه‌ای جامد استفاده می‌شود، و اغلب با الیاف شیشه‌ای استحکام آن را بیشتر می‌نمایند. از گرانول‌های معدنی برای ساخت لایه محافظتی بالایی استفاده می‌گردد و در نهایت با ترکیبی از قیر، هر دو لایه را پوشش خواهند داد.

اغلب از قیرگونی به عنوان یک لایه اضافی در زیر این لایه‌ها استفاده می‌کنند. اصولاً برای پوشش سقف و دیوارهای کناری از این روش استفاده می‌نمایند و در مواردی آسفالت هم به آن اضافه می‌کنند.

ایزوگام

موارد استفاده:

از ایزوگام پشت بام به عنوان جداکننده، پوشش اصلی سقف از عرشه سقف، استفاده می‌گردد، تا در هنگام بارش باران و جمع شدن آب، لایه محافظ ثانویه‌ای( لایه اول، پوشش اصلی سقف است!) از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان جلوگیری نماید. علاوه بر این نصب در پشت بام موجب می‌گردد تا در حین ساخت و ساز، علاوه بر امکان استفاده از پشت بام و محافظت از سقف کشی، به عرشه ساختمان آسیب وارد نشود.

گاهی از آن برای یک‌دست‌سازی و هموار کردن پشت بام استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها، در ساختمان‌های قدیمی با ایزوگام کردن پشت بام، امکان استفاده مجدد از آن فراهم می‌شود.

البته امکان این وجود دارد که به خاطر ایزوگام کردن پشت بام، دمای ناحیه سقف افزایش پیدا کند و باعث شود آسفالت و الیاف درون آن به مرور زمان دچار فرسودگی بشوند. البته با نصب یک لایه زیرین به نام زیرپوشش، می‌توانید سلامت سقف و ایزوگام خود را گارانتی نمایید.

مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی:

برای مقایسه قیرگونی و ایزوگام در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب آن ها می پردازیم. ایزوگام و قیرگونی هر دو از مصالح مهم و ضروری عایق ‌کاری ساختمان ‌ها می ‌باشند که به مقاومت ساختمان در برابر رطوبت کمک می ‌کنند. بنابراین در مناطقی که آب ‌و هوای مرطوب دارند، توجه به مزایا و معایب این دو، بسیار حائز اهمیت می ‌باشد، زیرا به انتخاب بهتر کمک می ‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *